Czytają w sieci komentarze na temat pozycjonowania stron www, można zauważyć, że dla niektórych osób SEO się kończy. Fora internetowe o pozycjonowaniu stron internetowych w czasach największego rozkwitu przeżywały oblężenie. Dzisiaj przeglądając wątki, można natrafić na wpisy sprzed 2-3 lat. Pokazuje to, że zainteresowanie tematyką pozycjonowania znacznie spadło. Coraz większa trudność pozycjonowania odstraszyła ludzi, którzy uważali, że pozycjonowanie będzie zawsze możliwe za pomocą automatów do linkowania. Czasy się zmieniły i okazało się, że aby wprowadzić do TOP10 daną frazę, trzeba się napracować. Na początku drogi organizowane były nawet mistrzostwa polski, które odbyły się tylko raz. Obecnie nie odbywają się żadne konkursy czy mistrzostwa, jeśli chodzi o SEO. Zapewne nie miałby kto w nich wystartować, co wynika z braku zainteresowania branżą. Pozycjonowanie stron internetowych to część filozofii Internetu, która posiada solidne podstawy, lecz wymaga od pozycjonera ogromnego zaangażowania oraz wysiłku. W sieci pojawia się coraz więcej opinii, które mówią, że każda metoda pozycjonowania jest niedozwolona. To, czy dostaniemy filtra, czy nie zależy od nastroju Google, a nie algorytmu. Otóż twierdzenia takie padają z klawiatur osób, które nie mogą pogodzić się z tym, że ich pozycjonowanie nie przynosi efektu. Agencje, które w przeszłości zajmowały się tylko pozycjonowaniem stron www, dzisiaj świadczą dodatkowe usługi w postaci linków sponsorowanych, budową stron www czy prowadzenie profili w mediach społecznościowych, aby utrzymać się na rynku. Obecnie na palcach jednej ręki można policzyć agencje, które zajmują się tylko pozycjonowaniem stron www.
W czasach rozkwitu branży SEO fascynacja tematem była tak duża, że wrzucano wzmianki o pozycjonowaniu w popularnych mediach. Dzisiaj ciężko jest trafić na wywiad czy setkę na temat SEO w dużych ogólnopolskich mediach. O SEO przestaje się pisać oraz mówić, a branża skupia się na usługach ubocznych. Gazety branżowe poświęcają niewiele miejsca na pozycjonowanie stron www a najwięcej na tematy niezwiązane z branżą, czyli nowe funkcje Facebooka czy jak ustawić kampanie Adwords, aby był skuteczna. Znane agencje na swoich stronach promują skuteczne SEO jako mieszankę SEO + SEM. Twierdzą, że osiągnięcie sukcesu wymaga długiego czasu i trzeba wspomagać się linkami sponsorowanymi. Oczywiście nie ma to nic wspólnego z SEO, a bardziej z uwiarygodnieniem braku efektów. Branża SEO od dłuższego czasu nie radzi sobie ze zmianami algorytmów i ciągłymi zawirowaniami, jakie funduje Google. Rosnąca pozycja płatnych reklam Adwords pokazuje, że Google celowo utrudnia naturalne pozycjonowanie, aby czerpać jak największe korzyści finansowe. Na naturalnym pozycjonowaniu Google nie zarabia pieniędzy, co musi być utrudniane. Zastanawiające jest czy Google w przyszłości w ogóle pozwoli naturalnie pozycjonować strony www. Jeśli zyski koncernu będą spadały, to można tylko domniemać co może się stać. Dużą niewiadomą są także przyszłe działania Państw Europejskich, które mogą przestać przymykać oko na prowadzenie działań niezgodnych z zasadami o wolnej konkurencji |