Facebook to fenomen na skalę światową, który pokazał, że możliwe jest osiągnięcie międzynarodowego sukcesu biznesowego na skalę światową. Nigdy wcześniej nie udało się to żadnej innej firmie na świecie. Żaden inny portal społecznościowy nie posiada dużej ilości użytkowników jak Facebooka. Początki istnienia Facebooka mają podobną historię jak Google. Powstało coś, co miało sprawić, że świat będzie osiągalny dla każdego. Niestety z czasem okazało się, że Facebook, jak i Google przeobrażało się w machinę do zarabiania dużych pieniędzy. Facebook jako darmowe narzędzia przyciągnęło wielu użytkowników z całego świata. Z czasem okazało się jednak, że zaczęły pojawiać się w nim miejsca na reklamę, komunikatory czy inne dodatki, które zmiotły z powierzchni ziemie tysiące lokalnych portali społecznościowych na całym świecie. Podobnie stało się z komunikatorami typu Skype, które zostały zastąpione przez użytkowników Messengerem. Im bardziej staje się Facebook, tym więcej możliwości jego wykorzystania staje się płatne. Ideą mediów społecznościowych jest tworzenie społeczności. Zapraszanie większej liczby osób, których nie znamy, skutkuje założeniem czasowej blokady na rozsyłanie zaproszeń. Facebook pozwala nam tylko zapraszać osoby, które znamy. Dlatego też, jeśli firma chce rozsyłać większą liczbę zaproszeń, to nie będzie to możliwe. Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców kanału, musi wykupić płatną reklamę. Przeobrażenie Facebooka w machinę do zarabiania pieniędzy sprawia, że narzędzie to, staje się coraz mniej atrakcyjne w oczach użytkowników. Facebook posiada poważny udział w światowej sieci zwanej Internetem.
To właśnie Facebook poważnie zaburzył naturalny rozwój Internetu, oferują wiele darmowych możliwości, budowania społeczności. Zastanawiające jest, jak będzie wyglądał Facebook za 15-20 lat. Czy w dalszym ciągu będzie tak popularny, czy będzie w ogóle istniał? Jak pokazuje historia wiele świetnie prosperujących przedsiębiorstw działających na skalę globalną, przeżywało trudności. Utrzymanie tak wielkiego imperium internetowego, jakim jest Facebook na odpowiednim poziomie, nie może być oparte na zmianie początkowej idei o 180 stopni. Trzeba pamiętać, że każda potęga oparta jest o ludzi, którzy mają udział w tworzeniu czegoś wielkiego. Bez uczestników żadne przedsięwzięcie nie ma szans na rozwój. To, co urzekło świat w Facebooku to możliwość łączenia się w nieograniczone społeczności bez konieczności wychodzenia z domu. Z upływem lat Facebook zaczął się zmieniać w platformę komunikacyjną z wieloma dodatkami, która ma zwiększać dochody koncernu. Zapewne wymagają tego udziałowcy, którzy chcą zarabiać coraz więcej i wykorzystać falę popularności mediami społecznościowymi na świecie. Przyszłość Internetu wydaje się niezagrożona przez jakiekolwiek portale, ponieważ to uczestnicy Internetu decydują, co jest i będzie popularne, a nie właściciele koncernów. Najlepiej pokazuje to historia, która uczy nas, że budowanie jakiegokolwiek imperium z chęci czerpania jak najwyższych korzyści z pominięciem społeczeństwa może odnieść odwrotny skutek od zakładanego. W XXI wieku Internet został zdominowany przez Facebook, który jak się wydaje, nie ma pomysłu na dalszy rozwój, co pokazuje włączanie usług typu video rozmowy czy czat. |